گسترش فرهنگ كتاب وكتابخواني = ارتقاي فرهنگي جامعه

امیرترقی نژاد

هفته کتاب فرصتي براي نهادينه کردن فرهنگ کتابخواني در جامعه است،به طوریکه کارشناسان این حوزه براین اعتقاد هستندکه گسترش فرهنگ كتاب وكتابخواني سبب ارتقاي فرهنگي جامعه مي شود.

حجت الاسلام محمدعلی صدوقی امام جمعه یزد با تاکید بر اهمیت کتاب و کتابخوانی می گوید : به نظر می رسد اکنون به امر مهم کتاب و کتابخوانی بی توجهی می شود که لازم است در این زمینه تحولاتی ایجاد شود.

وی اظهار داشت: مطالعه باید در جامعه ای که مردم آن از فرهنگ غنی اسلامی و ایرانی برخوردارند، به یک عادت تبدیل شود تا از این طریق شاهد پیشرفت و ترقی روزافزون در جامعه باشیم.

وی خاطرنشان کرد: اگر این کتابها نبود و محققان تلاش نکرده بودند، اکنون جایگاه ما مشخص نبود و امید می رود وزارت ارشاد بتواند در راه ترویج فرهنگ کتابخوانی بیش از پیش قدم بردارد.

صدوقی همگان را به ترویج فرهنگ کتابخوانی دعوت کرد و افزود: شایسته است کتابهای ارزشمند و غیرقابل استفاده در منازل به دیگران اهدا شود تا از این طریق شاهد توسعه علم و ترویج فرهنگ کتابخوانی باشیم.

وی همچنین توصیه کرد: دوستان و اقوام برای یکدیگر به جای هدیه هایی نظیر گل و شیرینی که تاثیرگذار نیستند و ماندگاری ندارند، کتاب برای یکدیگر هدیه ببرند و این مهم را به یک فرهنگ تبدیل کنند.

نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه بوشهر در مورد اهمیت کتاب می گوید: ترويج فرهنگ كتاب و كتابخواني در جامعه موجب توسعه و پيشرفت مي‌شود.

آيت‌الله غلامعلي صفايي بوشهري اظهار داشت: اگر مي‌خواهيم در زمينه علم و دانش به پيشرفت برسيم بايد به امر كتاب و كتابخواني در جامعه بيشتر توجه شود.

مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان شمالي نیز براین اعتقاد است که کتاب مهمترين و ماندگارترين رسانه است.
محمد رضا سوقندي با اشاره به فرمايش مقام معظم رهبري به مناسبت سال همت مضاعف و کار مضاعف که يکي از مهمترين مصاديق اين شعار توليد فکر است، افزود: از جمله مصاديق همت مضاعف و کارمضاعف کتابخواني و افزايش دانش عمومي در ابعاد گوناگون است.
وي با اشاره به ميانگين شمارگان کتاب ها بر وقت گذاشتن مردم و خانواده ها براي مطالعه و ترويج فرهنگ کتاب و کتابخواني تاکيد کرد.
سوقندي اظهار داشت: اگر مي خواهيم کشور مان توسعه و رشد پيدا کند و قدرت اول در منطقه باشيم تغييرات به سمت تغييرات هدفمند و اصلاح شده باشد،بايستي کتابخواني به يک عادت ، رسم و فرهنگ تبديل شود.
مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان شمالي با اذعان بر اين مهم که کتاب هيچ جايگزيني ندارد، خاطرنشان کرد: کتاب يک رسانه بي سيم است که عليرغم افزايش تکنولوژي ارتباطات کتاب همچنان جايگاه خود حفظ کرده است و تکنولوژي نحوه بهره برداري از علم را گسترش داده و اصل توليد علم با توليد کتاب افزايش پيدا مي کند.
وي با تاکيد بر اينکه بايد همه کتاب بخوانيم و آگاهي مردم را از راه مطالعه کتاب افزايش دهيم افزود: معجزه جاوداني و جهاني دين ما قرآن کريم است .
مديرکل فرهنگ وارشاد اسلامي خراسان شمالي از برپايي ششمين نمايشگاه بزرگ کتاب در اوايل سال آينده خبرداد.
سوقندي توضيح داد: ترويج کتاب و کتابخواني در همه بخش ها و مجموعه ها از ضروريات است .


مشاور رييس جمهور و رييس سازمان اسناد و كتابخانه ملي می گوید: هفته كتاب، مي‌تواند جايگاه برنامه‌هاي مفيد زيادي براي رشد كتاب وكتابخواني در كشور باشد.

علي اكبر اشعري به خبرگزاری ایرنا اظهار می دارد: در هفته كتاب، فعاليت‌هاي متنوعي را در سازمان كتابخانه ملي تدارك ديده‌ايم كه از مهم‌ترين آنها، افتتاح نمايشگاه فرهنگ و تمدن ايران و اسلام و همچنين برگزاري همايش حاميان نسخ خطي است.

وي گفت: به وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي پيشنهادي مبني بر انتخاب يك استان در هر فصل به عنوان پايتخت فرهنگي ارائه كرده ام.

اشعري تصريح كرد كه در اين پيشنهاد كه به مناسبت هجدهمين دوره هفته كتاب جمهوري اسلامي ايران ارائه شده، مي‌توان مجموعه‌اي از فعاليت‌هاي فرهنگي را در هر استان انجام داد.

رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان آران و بيدگل نیز گفت: ساماندهي كتاب‌فروشي‌ها و سهيم شدن آنان در چرخه كتاب موجب رونق كتابخواني و كتاب است.

به گزارش خبرگزاري فارس ،ميثم نمكي اظهار داشت: بايد ساماندهي كتاب‌فروشي‌ها و نقش دادن به آنان در چرخه كتاب را به عنوان يك دغدغه همواره حفظ كرده و در رونق امر كتابخواني همت خود را مضاعف كنيم.
وي با اشاره به نامگذاري ايامي به نام هفته كتاب و كتاب‌خواني خاطرنشان كرد: اين نامگذاري مي‌تواند زمينه را براي به‌كارگيري مجموعه ظرفيت‌هاي موجود در شهرستان ايجاد كند.
رئيس اداره كتابخانه‌هاي عمومي آران و بيدگل نيز در اين جلسه موضوع كتاب و كتابخواني و نهادينه شدن فرهنگ مطالعه ميان مردم را حائز اهميت خواند و گفت: برنامه‌هاي هفته كتاب در راستاي تحقق اهداف نهاد كتابخانه‌هاي عمومي است كه همانا توسعه فرهنگي و اجتماعي كشور مي‌باشد.

اميرالله شمقدري معاون استاندار خراسان رضوی می گوید: متاسفانه در همه نشست‌هاي كتابخواني از حضور مسئولان ارشد حوزه آموزش‌و پرورش بي‌بهره هستيم در صورتي كه بيشترين مخاطبان ما در اين حوزه قرار دارند.


وي با اشاره به اينكه 22 درصد جمعيت خراسان رضوي دانش‌آموز هستند، بيان داشت: همه خانواده‌ها‌ به صورتي با آموزش و پرورش در ارتباط هستند و حضور مسئولان ارشد مي‌تواند كتاب و كتاب‌خواني را در اين حوزه به صورت جدي دنبال كرده و شاهد رونق و شكوفايي كتاب در اين زمينه باشيم.
شمقدري ادامه داد: بايد از ظرفيت‌هاي موجود در استان استفاده كنيم به صورتي كه در حال حاضر 10 هزار آموزشگاه در خراسان رضوي وجود دارد كه مي‌توان براي هر آموزشگاه يك نمايشگاه مستقل داير كرد كه اين خود مي‌تواند ايده مناسب در حوزه كتاب و كتابخواني باشد.
وي با اشاره به اينكه بايد به شعار سال نوآوري و شكوفايي در همه سال‌ها توجه كرد، خاطر نشان كرد: بايد از ايده‌هاي ناب در همه زمينه‌ها استفاده كرد كه مي‌توان به ظرفيت‌هاي مناسبي همچون مساجد و دانشگاه‌ها اشاره كرد.
معاون سياسي اجتماعي استاندار‌ خراسان رضوي در ادامه با بيان اينكه بايد از كارهاي كليشه و تكراري پرهيز كرد، اظهار داشت: بايد در همه مسائل به دنبال خلاقيت و نوآوري باشيم تا بتوانيم گام‌هاي اساسي و مهم در كتاب و كتابخواني برداريم.



وزیر ارشاد هم درباره اهمیت کتاب و نوشتارمی گوید: گفتار تا در قالب نوشتار در نیاید ماندگار نخواهد شد. کتاب پشتوانه فرهنگ و تمدن یک جامعه است. با وجود تعدد رسانه های دیگر، کتاب هنوز پشتوانه دیگر رسانه هاست و اگر خواهان غنای فرهنگی دیگر رسانه ها هستیم باید کتابهایمان محتوای غنی داشته باشند.

وی می گوید: اگر در تئاتر، سینما یا دیگر رشته‌های فرهنگی هنری شاهد کمبود محتوایی هستیم، دلیل آن عدم وجود کتابهای مناسب در این زمینه هاست. نکته دیگر این که اگر بتوانیم دانش آموزان را از سنین پایین با کتاب مانوس کنیم دیگر برای ترغیب آنها به مطالعه در جوانی با مشکل روبرو نخواهیم بود و ناچار به تبلیغات گسترده و صرف هزینه های گزاف نخواهیم شد.

حسینی گفت: تجهیز کتابخانه ها و انس دادن کودکان با کتاب،‌ یک سرمایه گذاری است که حتما ثمربخش خواهد بود اما ملزم به انتظار کشیدن است تا در موقع مناسب به بار بنشیند چون این نسل، نسلی است که توانایی انجام فعالیت های کلان را دارد. در حال حاضر با وجود رسانه ها و بازی های کامپیوتری در یک رقابت فشرده با دیگر کشورها هستیم که پیروزی در آن زحمات و تلاش بسیاری می طلبد. البته این فعالیت ها باید به صورت مستمر انجام شود.

معاون اداره كل كتابخانه‌هاي عمومي استان كرمان هم براین اعتقاد است که زيربناي توسعه هر جامعه فرهنگ و زيربناي فرهنگ، كتاب و كتابخواني است.

به گزارش خبرگزاري فارس ابراهيم كمالي می افزاید: اگر ما جامعه‌اي كتابخوان داشته باشيم، در واقع جامعه‌اي توسعه يافته و پيشرفته داريم و امروزه كتابخانه‌هاي عمومي با توجه به تنوع منابع به منزله يك دانشگاه كوچك هستند و مي‌تواند به توسعه علمي كشور كمك موثري كنند.
كمالي تصريح كرد: كتابخانه‌هاي عمومي همواره به عنوان يك پايگاه مهم فرهنگي در ارتقاي سطح آگاهي‌هاي عمومي و رفع نيازهاي محققان و علاقه‌مندان به حوزه كتاب و كتابخانه نقش بسزايي ايفا كرده‌اند.
وي گفت: در راستا ارتقاي سطح آگاهي‌هاي عمومي تلاش مي‌كنيم با همكاري و مساعدت همه مسئولان استان در حد امكان نسبت به ايجاد كتابخانه در اكثر نقاط پرجمعيت استان اقدام كنيم.
معاون اداره كل امور كتابخانه‌هاي عمومي استان كرمان خاطرنشان كرد: اميدواريم با آينده‌نگري و تصميم‌هاي اصولي و درست، دغدغه‌اي به جز كتابخوان و مخاطب براي استفاده از ظرفيت‌هاي فراهم شده در اين بخش فرهنگي نداشته باشيم.
معاون پرورشي و تربيت‌بدني اداره آموزش و پرورش كوهبنان هم گفت: مربيان پرورشي در مدارس بايد مشوق اصلي دانش‌آموزان در زمينه كتاب و كتابخواني باشند.

محمد قطبي با استناد به آيات و روايات به مسئله تعليم و تربيت و هدايت اشاره كرد و اظهار داشت: دو نوع هدايت ابتدايي و پاداشي شامل حال انسان‌ها مي‌شود.
وي تصريح كرد: اگر انسان بعد از هدايت ابتدايي فرمانبر خداوند شود، هدايت پاداشي پيش مي‌آيد و هر كسي خداوند متعال او را هدايت كرد، هرگز گمراه نمي‌شود، در غير اين صورت انسان دچار ضلالت و گمراهي و گرفتار گناهان شده و رحمت خداوند برداشته و به عذاب الهي گرفتار مي‌شود.
معاون پرورشي و تربيت‌بدني اداره آموزش و پرورش كوهبنان خاطرنشان كرد: مسابقات فرهنگي و هنري در بيش از 14 رشته و در سطح مدارس، شهرستان، منطقه‌اي، استاني و كشوري برگزار مي‌شود كه در اين راستا مي‌طلبد، مربيان پرورشي نسبت به هدايت دانش‌آموزان در زمينه برگزاري مسابقات همت داشته باشند.

فرماندار اراك هم كتابخواني را يكي از نيازهاي ضروري جوامع دانست.محمدحسن آصفري گفت: امروزه جامعه‌اي موفق است كه به تغذيه فكري مردم بيشتر اهميت داده و بتواند فرهنگ كتابخواني را در جامعه احيا كند.



رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان شهرضا گفت: هفته کتاب فرصتي براي نهادينه کردن فرهنگ کتابخواني در جامعه است.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا